چشم امید سونی به فناوری 5G برای شکوفایی دوباره برند Xperia در سال ۲۰۲۰

کمپانی سونی به تازگی برنامه های آینده خود را برای برند موبایل های هوشمندش یعنی Xperia اعلام کرده است که بر اساس آن ژاپنی ها امیدوارند با فراگیر شدن فناوری نسل پنجم شبکه های موبایل (5G) بتوانند دوباره ...

8 نکته که پیش از بازی کردن Detroit: Become Human باید بدانید

آرزوی یک بازی ساز است که دردها، مشکلات و تجربه هایی که بشریت داشته را در بازی اش مطرح کند. ایده معمولاً از کمبودها نشات می گیرد؛ چیزهایی که نیستند و یا در جای اشتباه قرار دارند. ایده ها درباره رفع یک ...

وان پلاس در گذر زمان؛ موبایل‌های وان پلاس چگونه همراه با افزایش قیمت تکامل یافتند؟

وان پلاس ۶ اولین پرچمداری است که شرکت وان‌پلاس با قیمتی فراتر از ۵۰۰ دلار و ۵۰ دلار گران‌تر از پرچمدار قبلی یعنی وان پلاس 5T عرضه می‌کند. اما آیا ارزشش را دارد؟ در مقایسه با نسل‌های قبلی، گوشی جدید ...

روزیاتو: ۳۰ نکته در نحوه تنظیم قرارداد خرید ملک

با توجه به رشد فزاینده مهاجرت داخلی از استان های کمتر توسعه یافته به استان های بزرگ کشور در سالهای اخیر، یکی از موضوعات مهمی که برای مهاجران در کلانشهرها اهمیت دارد، خرید واحد مسکونی معتبر، با سند، ...

قدرتمند ترین موتور های جهان براساس حجم و تعداد سیلندر

موتور همه خودرو ها از لحاظ بازدهی یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت های محسوسی دارند. در واقع این به عهده مهندسین بخش طراحی موتور است تا تعیین کنند یک خودرو چقدر قدرت لازم دارد تا بر اساس آن دست به کار ...

انتشار نتایج تست باتری موبایل OnePlus 6

به مانند هر موبایل پرچمداری OnePlus 6 نیز پس از ورود به بازار به سرعت مورد انواع تست ها قرار می گیرد. یکی از مهمترین بررسی ها که می تواند ملاک خرید بسیاری از کاربران قرار بگیرد تست باتری است. حال ...

با ویژگی‌های جدید ویندوز در بروزرسانی رد استون ۵ آشنا شوید

بروزرسانی رد استون ۵ ویندوز ۱۰  قرار است پاییز امسال منتشر شود. این بروزرسانی بزرگ شامل اضافه شدن تب برای همه‌ی اپلیکیشن‌ها، کلیپ بوردی با قابلیت هماهنگ شدن میان چند دستگاه و در نهایت اضافه شدن تم ...

اوبر و تاسیس یک لابراتوار ۲۳ میلیون دلاری در پاریس برای توسعه تاکسی های پرنده

گرچه اوبر هنوز با طبعات ناخوشایند تصادف مرگبار یکی از اتوموبیل های خودرانش در آریزونا دست به گریبان است، اما برنامه بزرگ این کمپانی برای راه اندازی شبکه تاکسی های پرنده با سرعت در حال پیشرفت است. در ...

اسمارت فون «بلک بری گوست» تابستان امسال عرضه خواهد شد

بنابر خبر تازه که از سوی ایوان بلس، افشاگر نام آشنای صنعت تکنولوژی منتشر شده، بلک بری برای عرضه موبایلی اندرویدی به نام BlackBerry Ghost در فصل تابستان برنامه ریزی کرده است. شایعات مربوط به این ...

معرفی نسخه ادیشن وان از مرسدس بنز GT4؛ ویژگی های خاص برای سریعترین سدان AMG

نسخه ادیشن 1 از نسل GT4 در واقع جشن تولد یک سالگی این نسل نو پا است که فقط برای یک سال پس از شروع تولید این خودرو قابل سفارش است. این نسخه در بالاترین سطح نسل GT4 قرار دارد که بهبود های داخلی و ...

تهدید "خشم‌های فروخورده"

در تهران شاهد خشم‌های فروخورده هستیم و طبیعتا انفجار این خشم‌های حل نشده همیشه به صورت آتش زدن ماشین نیست. ممکن است به صورت بزه‌کاری، سرقت‌های عجیب، تجاوز‌ها و .. باشد. خشم‌های حل نشده جامعه تهران را ...

دلیل اصرار روس‌ها به خروج ایران از سوریه چیست؟

احتمالا روسیه در مذاکرات آتی ژنو که قرار است در ارتباط با قانون اساسی آینده سوریه برگزار شود دیدگاه خود را به غربی‌ها نزدیک کند. او احتمالا به عنوان ما به ازای خروج آمریکا و ترکیه از سوریه می‌خواهد ...

ناصر ملک‌مطیعی درگذشت

ناصر ملک‌مطیعی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درگذشت.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا

هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بعد از برگزاری نشست اضطراری این کمیسیون به درخواست ایران در روز جمعه ۴خرداد، بیانیه‌ای صادر کرد.

مطهری: اگر حکم حکومتی درباره تلگرام هست، بگویند

رییس فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر لزوم بازسازی اعتماد میان مردم و حاکمیت، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این زمینه بسیار مهم باشد پاسخگویی تمام ارکان به مردم است.

ترامپ درباره دیدار با "اون" دوباره تغییر عقیده داد!

گفتنی است پس از اعلام رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر لغو مذاکرات با رهبر کره شمالی، پیونگ یانگ در واکنشی غیرمعمول به این مساله اشاره کرد که این تصمیم در راستای خواسته‌های جهانی نیست و هنوز به دنبال حل ...

سه شغل پُراسترس در ایران

یک مسؤل وزارت بهداشت گفت:در مواردی مدیر یا کارفرما ارتباط درست و همدلانه‌ای با کارکنان خود ندارد که همین مسئله باعث بروز استرس در افراد می‌شود،در این شرایط باید با گفتگو و مذاکره،سعی در رفع مشکل داشت ...

نوبخت کسری بودجه ۸ میلیارد دلاری ایران را رد کرد

رییس سازمان برنامه و بودجه، گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع وجود داشت.

عراقچی پس از پایان نشست کمسیون برجام: مطمئن‌تر شدیم

عراقچی: فکر می کنم که در مجموع جلسه خوبی بود از این جهت که تمامی اعضاء باقی مانده در برجام موضع کاملا متحد خودشان را در خصوص ادامه تعهداتشان در برجام اعلام کردند ؛ آنها همچنین از خروج آمریکا ابراز ...

پایان نشست سه ساعته کمیسیون مشترک برجام

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک و اولین نشست پس از خروج آمریکا از برجام در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و ایران پس از حدود سه ساعت پایان یافت.

کانیجیا/ از مسی به اندازه مارادونا حمایت نمی شود

کلودیو کانیجیا، مهاجم سابق تیم ملی آرژانتین، معتقد است که لیونل مسی به اندازه دیگو مارادونا، از سوی هم تیمی هایش در ترکیب آلبی سلسته مورد حمایت قرار نگرفته است.

اولین شکست بلندقامتان مقابل مدافع عنوان قهرمانی/ ایران 1 – فرانسه 3؛ مقابل خروس ها کم آوردیم

تیم های ملی ایران و فرانسه در نخستین شب لیگ ملت های والیبال 2018 به مصاف هم رفتند.

راموس: صلاح هنوز در سطح مسی و رونالدو نیست

سرخیو راموس، کاپیتان رئال مادرید، تایید کرد که محمد صلاح، ستاره لیورپول، بازیکن بزرگی است اما معتقد است که این ستاره مصری هنوز با کریس رونالدو و لیونل مسی فاصله دارد.

تکذیب جدایی بازیکنان از جمع جمی‌ها؛/ تارتار سرمربی پارس جنوبی باقی ماند

باشگاه پارس جنوبی جم برای ادامه همکاری با سرمربی دو فصل اخیرش به توافق رسید.

پیشنهاد جالب چلسی برای جذب ایکاردی

چلسی قصد دارد در تابستان پیش رو به هر نحوی مقدمات جذب مائورو ایکاردی، گلزن آرژانتینی اینتر را فراهم کند.


دیسک‌های وضعیت جامد ‌(Solid state drives‌)، نوعی از دیسک‌های سخت هستند که از حافظه وضعیت پایا ‌(Solid state memory)‌ برای ذخیره دایم داده‌ها استفاده می‌کنند. دیسک جامد رابطی مانند دیسک‌ سخت را شبیه‌سازی می‌کند، به همین جهت به‌سادگی می‌توان در بسیاری از نرم‌افزارها آنها را جایگزین کرد. ‌ ‌
در معماری اولین دیسک‌های جامد، که در سرورهای ‌IBM‌ و ‌Amdahl‌ به‌کار می‌رفت، از نیمه‌هادی‌ها به‌جای لامپ‌های خلاء الکترونی استفاده شده بود. دیسک‌های جامد که امروزه با حضور نوت‌بوک‌های کوچک کاربرد بیشتری پیدا کرده‌اند، مصرف برق کمتری دارند. اما سرعت انتقال اطلاعات‌ شان نسبت به دیسک‌های سخت پایین‌تر است. اما با توجه به این‌که هیچ بخش متحرکی همچون دیسک‌های سخت ندارند، در هنگام خواندن داده و همچنین سرعت دسترسی و جستجوی داده، سرعت کمتری نسبت به دیسک‌های سخت دارند. ‌ ‌

امروزه دیسک‌های جامد دو نوع معماری دارند: ‌ ‌

1– معماری برمبنای فلش:
دیسک‌های مبتنی بر این معماری فضای کمی را اشغال می کنند و نیازی به باتری ندارند. فلش‌دیسک‌ها که امروزه استفاده از آنها بسیار متداول شده است، بر مبنای همین معماری ساخته می‌شوند. این نوع دیسک‌ها هنوز از دیسک‌های مبتنی بر معماری ‌DRAM‌ کندتر عمل می‌کنند، اما عملکردشان از دیسک‌های سخت قدیمی بهتر است. ‌ این نوع دیسک‌های جامد از دو مولفه جانبی بهره می‌برند:
حافظه نهان ‌ cache‌:‌ ‌فلش دیسک‌ها از میزان کمی حافظه سریع ‌DRAM‌ به‌عنوان حافظه نهان استفاده می‌کند. عملکرد این حافظه نهان مشابه عملکرد حافظه نهان در دیسک‌های سخت است. همچنین فهرست دایرکتوری‌ها در این حافظه نگهداری می‌شود. ‌ ‌
منبع تغذیه:‌ ‌یک جور منبع ذخیره کننده انرژی است که برای اطمینان حاصل کردن از یکپارچگی اطلاعات استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال هنگامی که برق برود، اطلاعات حافظه نهان به‌ کمک انرژی ذخیره شده در این منبع به دیسک منتقل می‌شود. بسته به‌ روش نوشتن و خواندن، سرعت دیسک‌های جامد متغیر است. دیسک‌های جامد تولیدی اینتل™میکرون به‌خاطر توزیع داده به‌ روشی مشابه ‌RAID‌ سطح صفر، سرعت بالایی در خواندن و نوشتن داده‌ها، تا 250 مگابایت بر ثانیه دارند. ‌ ‌

2– معماری بر مبنای ‌DRAM‌:
دیسک‌های جامدی که بر مبنای حافظه‌های موقتی چون ‌DRAM‌ ساخته می‌شوند، سرعت دسترسی داده بالایی (کمتر از یک‌هزارم میلی ثانیه) دارند و برای سرعت بخشیدن به نرم‌افزارهایی به‌ کار می‌روند که در صورت استفاده از نوع اول این دیسک‌ها، دچار کندی عملکرد می‌شود. این نوع فلش دیسک‌ها، از مولفه‌هایی همچون یک باتری داخلی بهره می‌برند که در صورت از بین رفتن برق داده‌ها تا زمانی که از حافظه موقت به دیسک پشتیبان منتقل شود، حفظ خواهد شد و بعد از فراهم شدن مجدد نیروی برق، داده‌ها از دیسک پشتیبان به فلش دیسک مبتنی بر حافظه موقت منتقل خواهد شد و عملیات معمول ادامه پیدا خواهد کرد. ‌ ‌
این نوع فلش دیسک‌ها وقتی به‌کار می‌آیند که سیستم مورد استفاده به حداکثر حجم حافظه موقت خود رسیده باشد. برای مثال، در سیستم‌های 32‌بیتی ‌x86‌ که حداکثر حافظه جانبی 4 گیگابایت است، می‌توان این حافظه را با کمک دیسک جامد نوع دوم بیشتر کرد و فایل‌های ‌Swap‌ یا فایل‌های صفحه‌بندی ‌(Paging)‌ را روی این دیسک قرار داد. با توجه به محدودیت گذرگاه انتقال داده‌ای که دیسک‌های جامد به آن متصل‌اند، انتقال اطلاعات نمی‌تواند هم‌ اندازه سرعت انتقال اطلاعات در حافظه جانبی باشد، اما این نوع دیسک‌ها از هر دیسک سخت دیگری سریع‌تر عمل می‌کنند و بازدهی سیستم‌ها را به‌طور محسوس بالا می‌برند. ‌

دیسک سخت یا دیسک جامد؟
این نوع دیسک‌ها در مقایسه با دیسک‌های سخت از ویژگی‌ها و ضعف‌هایی برخوردارند. سرعت شروع بیشتر، دسترسی تصادفی بهتر، بی‌صدایی، حجم کمتر، مصرف برق پایین‌تر و سازگاری در بازه حرارتی گسترده‌ تر از مزیت‌های دیسک‌های جامد نسبت به دیسک‌های سخت به‌ شمار می‌آیند. اما در مقابل، هزینه این دیسک‌ها نسبت به دیسک‌های سخت بیشتر است. افزایش حجم دیسک‌های سخت تا حد زیادی پیشرفت کرده است، سرعت نوشتنشان کمتر است و سرانجام این‌ که در دیسک‌های بزرگ‌ تر، مصرف برق به‌ صورت تصاعدی بیشتر می‌شود.
تكنولوژی دیسك سخت ( HARD DRIVE ) بر پایه پروسس موازی اطلاعات عمل می كنند و بدین معناست كه اطلاعات به صورت بسته هایی به روشهاهی مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتی فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسك سخت در فاصله های زمانی كاملاً تصادفی می آیند و وارد باس اطلاعاتی شده و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics می باشد همینطور كه می دانید رابط IDE گاهی با عنوان ATAشناخته می شود كه مخفف AT Attachment است.

این تكنولوژی از سال 1990 به عنوان استاندارد كامپیوترهای شخصی (PC ) برای هارد دیسك ها بوده است و این زمانی بود كه تكنولوژی مذكور جای درایوهای ESDI و MFM را گرفت یعنی زمانی كه هارد دیسك ها به طور متوسط حجمی معادل 200 مگا بایت داشتند. در سال 1990 اولین هارد دیسك یك گیگا بایتی وارد بازار شد و قیمتی برابر 200 دلار در بازار آمریكا داشت. از آن پس تا كنون IDE تكنولوژی مورد استفاده بوده زیرا هارددیسكها را با قیمت پایین در اختیار مصرف كننده قرار می داد، جای كمتری می گرفت و سرعت مناسبی داشت.

همتای IDE در آن زمان SCSI ( كه مخفف Small Computer System Interface است) بود. SCSI كمی از IDE سریعتر است اما بسیار گرانتر است. به علاوه احتیاج به خرید یك آداپتر است SCSI كه ارزان هم نیست. به عبارت دیگر IDE بازار هارد دیسكهای كامپیوتر های شخصی را در انحصار خود گرفت. آنطر كه به نظر می رسد كارخانه های معتبر حداقل یك تا دو سال دیگر به تولید هارد دیسكهای با تكنولوژی IDE ادامه دهند.

هارد دیسكهای IDE از كابلهای ریبون پهنی استفاده می كنند كه در داخل كامپیوتر بسیار به چشم می آیند و مرتب كردن این كابلها در داخل كامپیوتر خود هنری است.

تكنولوژی هارد دیسك های ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالی ( سریال ) است. یعنی انتقال اطلاعات از هارد دیسك به باس دیتا و در جهت عكس به طور منظم و در دور ه های زمانی مشخص انجام می گیرد.

هارد دیسكهای ساتا از كابلهای ریبون با پهنای كمتر استفاده می كنند كه برای كسانی كه آن را اسمبل می كنند راحت است. این كابلهای نازك دارای كانكتورهای بستداری هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر می كند.

هارد دیسكهای ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150Mb بر ثانیه انتقال می دهند. اما مقاله های زیادی روی اینترنت در مورد هارد دیسكهای با سرعت 3Gb در ثانیه خواهید یافت.
اگر اين روزها در فکر خريد يک کامپيوتر، نرم‌افزار يا سخت‌افزار کامپيوتري باشيد، يا فقط از کنار فروشگاه‌هاي عرضه‌کننده اين محصولات بگذريد، حتما با کلمه سيستم عامل 64 بيتي، پردازنده 64 بيتي و يا نرم‌افزارهاي قابل اجرا در يک سيستم عامل 64 بيتي برخورده‌ايد. در اينصورت ممکن است اين سئوال براي شما پيش بيايد که مفهوم 64 بيت دقيقا يعني چه و يک سيستم عامل 64 بيتي چه تفاوتي با نمونه 32 بيتي خود دارد؟

مفهوم 64 بيت يا 32 بيت به شيوه دسته‌بندي اطلاعات، توسط پردازشگر کامپيوتر برمي‌گردد. درواقع اين اصطلاح در معماري کامپيوتر به آدرس‌هاي حافظه يا واحدهاي داده‌اي ديگري اطلاق مي‌شود که 64 بيتي يا 8 اوکتتي (8 octet) هستند. از نظر مفاهيم معماري کامپيوتر 64 بيت را به اين شکل مي‌توان معني کرد:

پردازنده‌ها به طور معمول از نظر اعداد و ارقام به چند گروه تقسيم مي‌شوند: عدد صحيح (integer)- مميز شناور (floating point) -SIMD- کنترل و ... . در طراحي‌هاي مدرن اصولا از توابع عدد صحيح، براي نشان دادن کارآيي يک پردازشگر استفاده مي‌شود. بنابراين حدود مقدار حافظه به طور مستقيم نشان داده مي‌شود. يعني کامپيوتري که داراي معماري 64 بيتي است مي‌تواند از هر داده يا آدرسي که 64 بيتي باشد، به طور مستقيم پشتيباني کند. اما بايد بدانيم که اين 64 بيت که به طور عدد صحيح در پردازنده‌ها ثبت مي‌شود داراي نوعي محدوديت نيز هست.

براي مثال پردازنده 64 بيتي AMD داراي محدوديت 52 بيتي در حافظه فيزيکي است و از نظر مجازي نيز تنها از 48 بيت داده يا آدرس، پشتيباني مي‌کند. CPUهاي 64 بيتي از زمان حيات سوپر کامپيوترها، در حدود سال 1970 موجود بودند، اما از اوايل سال‌هاي 2000 پا به دنياي کامپيوترهاي شخصي گذاشتند و حالا با ويرايش هر دو نسخه 32 بيتي و 64 بيتي براي انواع سيستم عامل‌ها، شاهد تغيير معماري کامپيوتر از 32 بيت به 64 بيت هستيم.

اين تغيير، تغييري اساسي است که بيشتر سيستم عامل‌ها بايد سطح کيفيت خود را ارتقاء بدهند و آن را با معماري جديد منطبق کنند. اما چه تفاوت‌هايي بين معماري 64 بيتي و نمونه 32 بيتي آن وجود دارد؟ بزگترين و اصلي‌ترين تفاوت سيستم عامل‌هاي 64 بيتي و 32 بيتي به عواملي چون دسترسي به حافظه، کنترل حافظه و کارکردهاي امنيتي سيستم مربوط مي‌شود. يکي از بزرگترين فوايد استفاده از يک سيستم عامل 64 بيتي در اين است که اين سيستم عامل مي‌تواند از حافظه 4GB و بيشتر استفاده کند حال آنکه يک سيستم 32 بيتي تنها مي‌تواند از 3.5GB حافظه استفاده کند.

بسياري از کارآيي‌هاي بالاتر سيستم عامل‌هاي 64 بيتي به دليل همين برخورداري از حافظه بالاتر مي‌باشد که در ادغام با يک پردازنده 64 بيتي به خوبي مي‌تواند از اين حافظه بيشتر استفاده کند. اين تفاوت شايد براي يک کاربر معمولي که تنها از چند برنامه، به طور همزمان استفاده مي‌کند و يا بانک اطلاعاتي‌اش حجم چشمگيري ندارد، چندان حائز اهميت نباشد اما براي کاربراني که نياز به استفاده همزمان از چندين برنامه در حال اجرا دارند، اين تفاوت بسيار چشمگير و حائز اهميت است، چرا که يک PC 64 بيتي به دليل برخورداري از حافظه بالاتر توانايي مديريت حجم بيشتري از اطلاعات را نسبت به يک PC 32 بيتي دارد و مي‌تواند تمام برنامه‌هاي در حال اجرا را طوري تنظيم کند که سرعت سيستم دچار افت نشود.

اين تفاوت همچنين مي‌تواند براي طرفداران پروپاقرص بازي‌هاي کامپيوتري هم حائز اهميت باشد. يک سيستم عامل 32 بيتي تنها قادر به آدرس‌دهي 4 بيليون آدرس است. براي مثال در ويندوز XP 32 بيتي، سيستم عامل 2GB از حافظه را به برنامه‌ها و 2GB از آن را به پشتيباني سيستم عامل، کارت تصوير و ساير امور قابل آدرس‌دهي اختصاص مي‌دهد. بنابراين هنگام نصب بسياري از بازي‌هاي کامپيوتري که به حافظه بالايي نياز دارند کاربردچار مشکل مي‌شود و براي رفع آن نياز به تغيير اين تقسيم‌بندي دارد.

اما يک سيستم عامل 64 بيتي 1.6 به توان 14 آدرس را پشتيباني مي‌کند، بنابراين براي نصب انواع بازي کاربر دچار مشکل کمبود حافظه نخواهد بود! معماري 64 بيتي با مجموعه داده‌هاي بزرگ مانند ويدئوهاي ديجيتال، محاسبات علمي و پايگاه داده‌هاي بزرگ، راحت‌تر کار مي‌کند. اکثر سخت‌افزارهاي 64بيتي نسبت به مدل‌هاي هم قيمت 32 بيتي خود، سريع‌تر و روان‌تر کار مي‌کنند و قادر به اجراي روان سيستم عامل‌ها و نرم‌افزارهاي 32 بيتي مي‌باشند. اما سرعت، تنها عامل مقايسه‌اي در بررسي تفاوت‌هاي پردازنده‌هاي 32 بيتي و 64 بيتي نمي باشد. عواملي چون کارآيي چندگانه (multi_tasking) - تست استرس (stress test) و محاسباتي با کارآيي بالا (clustering) عوامل قابل توجه ديگري هستند، که در مورد همه آنها معماري 64 بيتي در صورت استقرار مناسب، کارآيي بهتري از خود نشان مي‌دهد.

به همين خاطر سازمان‌هاي بزرگي مانند IBM ،HP و Microsoft از پردازنده‌هاي 64 بيتي استفاده مي‌کنند. اما نقطه ضعف اصلي معماري 64 بيتي نسبت به نمونه 32 بيتي اين است که يک داده، با مشخصات يکسان، در سيستمي که توسط پردازنده 64 بيتي پشتيباني مي‌شود، فضاي بيشتري را اشغال مي‌کند. اين افزايش حافظه مورد نياز، براي انجام يک فرآيند مشخص، پردازنده را مجبور مي‌کند که از حافظه نهان سيستم استفاده کند.

حفظ بخشي از مدل 32 بيتي، يکي از راه‌هاي رسيدگي به اين مشکل است که از لحاظ منطقي موثر به نظر مي‌آيد چرا که در اينصورت سيستم عامل از فضاي آدرس‌دهي 31 بيتي براي کددهي به برنامه‌ها استفاده مي‌کند، در حالي که داد‌‌ه‌ها مي‌توانند به طور اختياري در فضاي 64 بيتي قرار بگيرند. نکته ديگري که شايد جز معايب سيستم عامل‌هاي 64 بيتي باشد اين است که اين سيستم عامل‌ها براي پشتيباني از هر قطعه سخت‌افزاري که برروي سيستم نصب مي‌شود نياز به يک درايور 64 بيتي دارد.

درايور نرم‌افزاري است که به کامپيوتر اجازه برقراري ارتباط با سخت‌افزار اتصالي را مي‌دهد. براي مثال پرينتري که تنها داراي درايور 32 بيتي است قادر به کارکردن با يک سيستم عامل 64 بيتي نيست و براي نصب آن حتما بايد از يک درايور 64 بيتي استفاده کرد. برخلاف درايورها اکثر برنامه‌هايي که براي سيستم عامل 32 بيتي طراحي شده‌اند (به استثناي آنتي‌ويروس‌ها) در سيستم‌عامل‌هاي 64 بيتي هم به خوبي قابل اجرا مي‌باشند.

گرچه برنامه‌هايي که از ابتدا براي سيستم عامل‌هاي 64 بيتي طراحي شده‌اند، سريع‌تر و روان‌تر اجرا مي‌شوند. بنابراين بسته به کار شما با کامپيوتر و برنامه‌هايي که از آنها استفاده مي‌کنيد، سيستم عامل 64 بيتي مي‌تواند مفيدتر باشد و يا فرق چنداني با سيستم عامل 32 بيتي نداشته باشد. اما ازآنجايي که يک سيستم عامل 64 بيتي از هردو ورژن نرم‌افزارهاي 32 و 64 بيتي پشتيباني مي‌کند و از حافظه بالاتري برخوردار است، با خريد يک كامپيوتر شخصي مجهز به پردازنده و سيستم عامل 64 بيتي، از مزاياي بيشتري بهره‌مند خواهيد شد!

برگرفته از سایت ایتنا
ادامه مطلب
نویسنده: فرض اله باقرزاده بازدیدها: 130 نظرات: 0
۱- توصیه اول ما همان توصیه همیشگی است. صفحه کلید و موشواره بی‌سیم خود را خودتان خاموش و روشن کنید تا بیشترین عمر شارژ باطری را داشته باشید. این مورد مخصوصا برای کاربرانی که از مدل‌های قدیمی استفاده می‌کنند کاربرد بیشتری دارد تا روزی برسد که موشواره‌ای بخرید که با بیکار شدن ( حالت Idle)‌، به صورت خودکار خاموش شود.

۲- اما حالا مشکل اینجاست که خب فراموشی روزافزون خود برای خاموش کردن دستی صفحه کلید و موشاره بی‌سیم را چه کنیم. در ویندوز دو گزینه در برابر شما وجود دارد که به شما در این خصوص کمک می‌کند.

- گزینه اول در واقع ساخت یک یادآور یا همان Reminder در قسمت برنامه انجام فرامین ویندوز (Windows Task Scheduler) است که با ساخت و تنظیم آن، هنگامی که شما قصد خاموش کردن و یا لاگ‌آف سیستم خود را دارید پیغامی بر روی صفحه نمایش در این خصوص و صرفا جهت یادآوری شما ظاهر می‌شود. تنظیم کردن این یادآوری چندان کار سختی نیست
- راه ساده‌تر آن است که شما در قسمت تنظیمات صدای ویندوز، صدای خاموش شدن و همچنین لاگ‌آف رایانه خود را به نوعی به یک پیغام یادآور تبدیل کنید تا با شنیدن صدای آن، البته هنگامی که بلندگوی دستگاه روشن باشد به یاد بیاورید که موشواره و صفحه کلیدی نیز برای خاموش کردن وجود دارد.

خلاقیت و سلیقه شما در ساخت و یا قرار دادن این فایل .Wav به خودتان بستگی دارد. برای استفاده از این امکان باید مسیر زیر را بروید: کنترل پنل (Control Panel) را باز کنید و به دنبال گزینه تغییر صداهای سیستم (Change System Sounds) بگردید. حالا در میان صداهای موجود صدایی با عنوان Exit Windows را انتخاب و فایل خود را جایگزین آن کنید. همین کار را برای صدای Windows Logoff هم انجام دهید. حالا این تنظیمات را ذخیره کنید. با انجام این تنظیمات اگر بلندگوی سیستم شما روشن باشد (البته اگر بلندگویی در کار باشد!) شما هیچگاه خاموش کردن موشواره و صفحه کلید بی‌سیم خود را فراموش نخواهید کرد.

۳- از موس‌پدهای رنگ روشن برای زیر موشواره خود استفاده کنید!
شاید خنده‌دار باشد اما این موضوعی کاملا منطقی است که استفاده از موس‌پدهای رنگ روشن (پد: صفحه مورد استفاده در زیر موشواره) می‌تواند به افزایش طول عمر باطری کمک کند. این توصیه‌ایست که شرکت لاجیتک آن را به کاربران خود گوشزد کرده است. معمولا موشواره‌ها بر روی صفحات تیره و یا صفحات شفاف مانند شیشه عملکرد بهتری دارند اما این گونه صفحات فشار بیشتری بر سنسور نوری زیر موشواره می‌آورند و طبیعتا میزان مصرف انرژی آن را بالا می‌برند.

۴- هر چه می‌توانید خود را به منبع ارسال سیگنال نزدیک کنید
در موشواره و یا صفحه کلید بی‌سیم شما زا یک چیپست ارسال و دریافت سیگنال بهره گرفته شده است که با یک فرستنده یو.اس.بی بر روی سیستم شما در ارتباط است. تا می‌توانید فاصله این دو را بهم نزدیک کنید و در این خصوص می‌توانید حتی فرستنده یو.اس.بی روی کیس سیستم را با استفاده از یک کابل رابط به جای بهتری مانند روی میز منتقل کنید تا ارتباط راحت‌تری برقرار شود. این گونه حتی فاصله استفاده و میدان کاری موشواره شما افزایش پیدا می‌کند.

۵- نکات مهم در باطری‌های مورد استفاده
تا آنجا که می‌توانید باطری‌های مورد استفاده در دستگاه خود را به صورت همزمان عوض کنید تا از شارژ یکسانی برخوردار باشند. باز هم تا آنجا که می‌توانید و حتی بیشتر از انچه که می‌توانید از باطری‌هایی با برند یکسان برای دستگاه خود بهره ببرید. لاجیتک در این خصوص به کاربران خود توصیه کرده از باطری‌های موسوم به باطری‌های آلکالاین (alkaline) به جای انواع غیز آلکالاین مانندNiMH و یا NiCd بهره ببرید که از ولتاژ کاری پائینی بهره می‌برند و ممکن است بر عمر شارژ باطری دستگاه شما تاثیرگذار باشد.

۵+۱ - در واقع توصیه اول را دوباره همین‌جا بکار می‌بریم که سعی کنید حواستان به دکمه روشن و خاموش دستگاه بی‌سیم‌اتان باشد. در مواقعی مانند سفر حتما ان را خاموش کنید تا با بیدار شدن در کیف و هنگام جابجایی شارژ باطری بیهوده‌ای را هدر ندهد.

نکات بالا برای استفاده هر چه بهتر از دستگاه‌های بی‌سیم مانند موشواره و صفحه کلید مطرح شد. امیدواریم لحظات پرشارژی را با موشواره و صفحه کلید بی‌سیم خود تجربه کنید! شما هم اگر پیشنهادی دارید برای استفاده سایر دوستان و کاربران پای همین مطلب با ما در میان بگذارید.
حافظه RAM به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از حافظة RAM پویا و حافظة RAM ایستا.
در حافظه RAM پویا یا Dynamic RAM اطلاعات پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند و لذا در هر ثانیه در حدود 250 الی 500 بار باید اطلاعات موجود در آن تازه یا Refresh گردند. به همین دلیل بسیار کند عمل می‌کنند.
حافظة های ایستا یا Static RAM که از فلیپ فلاپ‌ها تشکیل شده‌اند با مصرف برق کم به مدت طولانی اطلاعات را نگهداری می‌کنند و اطلاعات این حافظه‌ها نیاز به تازه شدن ندارد ، لذا سرعت آنها بیشتر از Ram های پویا است . لازم به ذکر است که پس‌از قطع جریان برق اطلاعات این RAMها پاک می‌شود. در کامپیوترهایی که امروزه در بازار یافت می شوند RAMها از نوع Static RAM هستند. همچنین گفتنی است RAMهای قدیمی‌تر که اندازة کوچکتری داشتند با نام SIMM و RAMهای کنونی که بزرگتر هستند را با نام DIMM می‌شناسند.
در حال حاضر دو نوع RAM در بازارهای کامپیوتر یافت می‌شود. یک نوع SDR و دیگری DDR.
RAMهای SDR دارای خطوط انتقال یا BUS ضعیف‌تری هستند و در نتیجه سرعت کمتری دارند، مقدار ظرفیت این RAMها تا چند سال گذشته 16، 32و 64 مگابایت بود و در حال حاضر بیشتر ظرفیت‌های موجود ، در رِنجِ 128، 256 و 512 مگابایت هستند. گفتنی است BUS این نوع RAM در محدودة 66، 100و 133مگاهرتز است.
RAMهای DDR دارای BUS، 266، 300، 333 و 400 مگاهرتز بوده و به همین دلیل سرعت بیشتری نسبت به RAMهای SDR دارند، مقدار ظرفیت این نوع RAMها به دلیل حضور نسبتا تازه در بازار، 256 و 512 مگابایت و یک گیگابایت است.
تفاوت ظاهری این دو نوع RAM در برشهایی است که روی پایه‌های آنها مشاهده می‌شود، SDRAMها دارای 2 برش روی پایه‌هایشان هستند در حالیکه RAMهای DDR تنها یک برش بر روی پایه دارند.
هنگامی‌که می‌خواهید یک RAM بخرید، قبل از انتخاب RAM ، باید Main Board انتخاب شده‌باشد . سپس براساس نوع پشتیبانی RAM توسط Main Board ، نوع RAM را که DDR یا SDR می باشد مشخص می نماییم . در مرحله بعد بایستی با توجه به مقدار Bus پشتیبانی شده از طرف مادربرد ، RAM را انتخاب نمود. بهترین حالت، انتخاب مقداری برابر برای RAM است. انتخاب مقدار بیشتر برای RAM ، تفاوتی در میزان کارایی سیستم ندارد و انتخاب مقدار کمتر علاوه بر پایین آوردن کارایی کامپیوتر، گاهی ممکن است مشکلاتی را نیز از قبیل اشکال در عملکرد صحیح سیستم، به وجود می‌آورد.

ماژول های SDRAM دارای 168 پایه و ماژول های DDR SDRAM دارای 184 پایه می باشند و هر دو 64 بیتی هستند.
ولتاژ مصرفی DDR برابر 5/2 ولت و SDRAM برابر 5/3 ولت می باشد. سرعت انتقال اطلاعات رم های DDR با فرض برابر بودن فرکانس پایه ( به عنوان مثال 133 مگاهرتز) برابر رم های SDRAM می باشد.
از نظر ظاهری رم های SDRAM دارای دو شکاف و DDR SDRAM یک شکاف می باشند.
حداکثر فرکانس رم های SDRAM برابر با 133 مگاهرتز و سرعت انتقال اطلاعاتی معادل 1 گیگا بایت می باشد، اما آخرین مدل رم های DDR دارای 533 مگاهرتز و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات آنها برابر با 4 گیگابایت می باشد.
شایان ذکر است که رم های 168 پایه ای به طور کامل از رده خارج شده اند.

. DDR2 و DDR3 دارای همان تکنولوژی Double Data Rate می باشند .

حال تفاوت DDR3 و DDR2 و DDR در چیست ؟ این حافظه ها در فرکانس کاری ، ولتاژ کاری ، توان مصرفی و توان تلفاتی با یکدیگر تفاوت دارند . به ترتیب پیشرفت ، توان مصرفی و تلفاتی و ولتاژ کاری کم می شوند و فرکانس کاری افزایش می یابد . برای مثال ولتاژ های کاری نامی برای DDR ، DDR2 و DDR3 به ترتیب 2.5 ، 1.8 و 1.5 ولت می باشند .
مودم‌های آنالوگ این مودم‌ها مرسوم‌ترین مودم‌ها در ایران هستند که عموماً برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند.

کار این مودم‌ها به این صورت است که به خطوط آنالوگ تلفن شهری متصل می‌شوند و کار تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ (و برعکس) را انجام می‌دهند.می‌توانند راهی به یک شبکه رایانه‌ای باشند. مودم‌ها انواع مختلفی دارند که در کل می‌توان آنها را به این گروه‌ها تقسیم بندی کرد.

مودم‌های دیجیتال این مودم‌ها برای اتصال به خطوط دیجیتال تلفن شهری استفاده می‌شوند، و کار تبدیل اطلاعات دیجیتال خطوط تلفن را به اطلاعات قابل فهم برای رایانه (و برعکس) را انجام می‌دهند. هزینه این اتصال نسبت به هزینه خطوط آنالوگ بالاتر است و بالاترین نرخ انتقال اطلاعات در این مودم‌ها برابر ۶۴ کیلوبیت در ثانیه‌است.

مودم‌های Bonding [ویرایش]این مودم که به عنوان مودم تسهیمی هم شناخته شده‌است دو یا چند خط تلفن دارد و آنها را برای حصول شماره گیری با سرعت بالای ۲۰۰ یا بیشتر تاکید می‌کند برای مثال یک مودم Bonding k۵۶ دوگانه k۱۱۲ سرعت با استفاده از دو خط تلفن دارد. سرعت دون دو کردن محدود به حداکثر سرعت هرکانال می‌شود بنابراین یک مودم k۵۶ هر فایل را فقط با سرعت k۵۶ دریافت می‌کند. امتیاز این مودم این است که قادر به انتشار دریافت فایل‌های چند گانه مانند و بسایت از طریق کانال‌های مودم Bonding است که دریافت و بسایت را سریعتر می‌سازد و تکله‌های متفاوت فایل را از طریق کانال‌های مختلف سریعتر دریافت می‌کند. این مودم‌های استفاده شده در حالت چند کانال با ISP یکی از آنها، ISP باید اتصالات همزمان چند گانه را از یک کاربر پشتیبانی کند این نوع مودم‌ها برای اولین بار در اواسط دهه ۱۹۹۰ ایجاد شدند به سبب فقدان پشتیبانی از جانب ISPها و معرفی اتصالات اینترنتی یا باند وسیع این نوع مودم‌ها هرگز در میان کاربران خانگی خیلی مشهود نشده‌اند. مودم‌های صوتی جدید امروزی ttu- tv۰۹۲ استاندارد به مدار نزدیکی ره یافت دهندهٔ shanon کانال‌های تلفنی pstn مورد استفاده هستند. آنها مودم‌های صوتی / اطلاعاتی / فاکس Plug and Play هستند.

مودم‌های رادیویی [ویرایش]ماهواره های ارتباط مستقیم ، WiFi، و گوشی های همراه تماماً از مودم برای ارتباط استفاده می کنند. مودم های مخابراتی و مودم های شبکه های داده ای در زمانی که بین تقاط با فاصله های زیاد اتصال برقرار می کنند به وفور از مودم های رادیویی بهره می برند. این سیستم ها قسمت مهمی از شبکه تلفنی مشترکین عمومی (PSTN) و همچنین اتصال شبکه های رایانه ای پر سرعت را تشکیل می دهد. لازم به یادآوری است که استفاده از مودم های رادیویی زمانی که فیبر نوری به صرفه نباشد کارآیی خواهند داشت.

حتی در زمانی که کابل مورد استفاده قرار دارد، می توان با استفاده از فرکانس های رادیویی و تکنیک های ماژوله کردن مناسب، بهره وری مناسب تری از کابل ها داشت. کابل های هم محور پهنای باند زیادی دارند ولی در عین حال تضعیف زیادشان برای فرکانس پایه در فرکانس های بالا نیز جز مشخصات بد آنها است. با استفاده از مودم، مقدار بسیار بیشتری از اطلاعات را می توان با یک سیم انتقال داد. تلویزیون های کابلی دیجیتال و سرویس های اینترنتی کابلی از مودم های فرکانس رادیویی برای افزایش پهنای باند مورد نیازکاربر خانگی استفاده می کنند. با مودم استفاده از تکنیک FDMA (تقسیم فرکانس، دسترسی چندگانه) ممکن می شود و با یک سیم می توان به چند مشترک خدمات مخابراتی دیجیتال دوطرفه کامل ارائه داد.

مودم های بی‌سیم نیز در انواع مختلف، با پهنای باند و سرعت متفاوت تولید و عرضه شده اند. این مودم ها معمولاً با عنوان مودم های نامرئی ، یا هوشمند نام برده می شوند. این دستگاه ها اطلاعاتی را که به فرکانس انتقال ماژوله شده اند را به طور همزمان از طریق چند مسیر بی‌سیم می فرستند و برای این کار از چند فرکانس متفاوت استفاده می کنند.

مودم های نامرئی دقیقاً مشابه مودم های خط تلفن معمولی کار می کنند. این وسائل غالباً نیمه‌دوطرفه عمل می کنند؛ یعنی همزمان کار ارسال و دریافت را انجام نمی دهند. معمولا این مودم ها به صورت نوبتی اطلاعات را از نقاط پراکنده دور و نزدیک (که ارتباط بی‌سیم کامل و مناسبی با مودم مورد نظر ندارند) دریافت می کنند.

مودم های هوشمند دارای یک ابزار داخلی کنترل دسترسی هستند. این ابزار در در صورتی که داده ها به طور مناسب منتقل نشوند، دوباره عمل ارسال را انجام می دهد. مودم های هوشمند معمولاً به پهنای باند بیشتری نسبت به مودم های نامرئی نیاز دارند و معمولاً سرعت انتقال داده بیشتری را نیز دارند. استاندارد IEEE 802.11 طرح های ماژوله کردن برای مسافت های کوتاه را که در جهان بیشتر مورد استفاده هستند تعریف کرده است.
كارت گرافیك در كامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است . كارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط كامپیوتر را اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل می نمایند كه برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب كامپیوترها ، كارت های گرافیك اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می كنند. در كامپیوترهایLaptop اطلاعات، همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند زیرا این كامپیوترها اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهند.

اگر از فاصله بسیار نزدیك به صفحه نمایشگر یك كامپیوتر شخصی نگاه كنید ، مشاهده خواهید كرد كه تمام چیزهائی كه بر روی نمایشگر نشان داده می شود از "نقاط" تشكیل شده اند . نقاط فوق " پیكسل " نامیده می شوند. هر پیكسل دارای یك رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شده در كامپیوترهای اولیه مكینتاش ) هر پكسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید و سیاه . امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیكسل می تواند دارای 256 رنگ باشد. در اغلب صفحات نمایشگر ، پیكسل ها بصورت " تمام رنگ "(True Color) بوده و دارای 16/8 میلیون حالت متفاوت می باشند. با توجه به اینكه چشم انسان قادر به تشخیص ده میلیون رنگ متفاوت است ، 16/8 میلیون رنگ بمراتب بیش از آن چیزی است كه چشم انسان قادر به تشخیص آنها بوده و به نظر همان ده میلیون رنگ كفایت می كند!

هدف یك كارت گرافیك ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است كه نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.


كارت گرافیك چیست ؟

یك كارت گرافیك پیشرفته، یك برد مدار چاپی بهمراه حافظه و یك پردازنده اختصاصی است . پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیكی ، طراحی شده است . اكثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده كه به كمك آنها می توان عملیات گرافیك را انجام داد. كارت گرافیك دارای اسامی متفاوتی نظیر : كارت ویدئو ، برد ویدئو ، برد نمایش ویدئوئی ، برد گرافیك ، آداپتور گرافیك و آداپتور ویدئو است .

مبانی كارت گرافیك

بمنظور شناخت اهمیت و جایگاه كارت های گرافیك ، یك كارت گرافیك با ساده ترین امكانات را در نظر می گیریم . كارت مورد نظر قادر به نمایش پیكسل های سیاه وسفید بوده و از یك صفحه نمایشگر با وضوح تصویر 480 * 640 پیكسل استفاده می نماید. كارت گرافیك از سه بخش اساسی زیر تشكیل می شود :

-حافظه . اولین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، حافظه است . حافظه رنگ مربوط به هر پیكسل را در خود نگاهداری می نماید. در ساده ترین حالت ( هر پیكسل سیاه و سفید باشد ) به یك بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیكسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینكه هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت(حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیكسل های موجود در یك سطر بر روی صفحه نمایشگر و 38400 بایت ( حاصلضرب 480 در 80 ) حافظه بمنظور نگهداری تمام پیكسل های قابل مشاهده بر روی صفحه ، خواهد بود .

-اینترفیس كامپیوتر . دومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تغییر محتویات حافظه كارت گرافیك است . امكان فوق با اتصال كارت گرافیك به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد كرد. كامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.

-اینترفیس ویدئو . سومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تولید سیگنال برای مانیتور است . كارت گرافیك می بایست سیگنال های رنگی را تولید تا باعث حركت اشعه در CRT گردد. فرض كنید كه صفحه نمایشگر در هر ثانیه شصت فریم را بازخوانی / باز نویسی می نماید ، این بدان معنی است كه كارت گرافیك تمام حافظه مربوطه را بیت به بیت اسكن و این عمل را شصت مرتبه در ثانیه انجام دهد. سیگنال های مورد نظر برای هر پیكسل موجود بر هر خط ارسال و در ادامه یك پالس افقی sync ، نیز ارسال می گردد.عملیات فوق برای 480 خط تكرار شده و در نهایت یك پالس عمودی sync ارسال خواهد شد.

پردازنده های كمكی گرافیك

یك كارت گرافیك ساده نظیر آنچه در بخش قبل اشاره گردید ،Frame Buffer نامیده می شود. كارت، یك فریم از اطلاعاتی را نگهداری می نماید كه برای نمایشگر ارسال شده است . ریزپردازنده كامپیوتر مسئول بهنگام سازی هر بایت در حافظه كارت گرافیك است . در صورتیكه عملیات گرافیك پیچیده ای را داشته باشیم ، ریزپردازنده كامپیوتر مدت زمان زیادی را صرف بهنگام سازی حافظه كارت گرافیك كرده و برای سایر عملیات مربوطه زمانی باقی نخواهد ماند. مثلا" اگر یك تصویر سه بعدی دارای 10000 ضلع باشد ، ریزپردازنده می بایست هر ضلع را رسم و عملیات مربوطه در حافظه كارت گرافیك را نیز انجام دهد. عملیات فوق زمان بسیار زیادی را طلب می كند.

كارت های گرافیك جدید ، بطرز قابل توجه ای ، حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی كامپیوتر را كاهش می دهند. این نوع كارت ها دارای یك پردازنده اصلی پر قدرت بوده كه مختص عملیات گرافیكی طراحی شده است. با توجه به نوع كارت گرافیك ، پردازنده فوق می تواند یك " كمك پردازنده گرافیكی " یا یك " شتاب دهنده گرافیكی " باشد. پردازنده كمكی و پردازنده اصلی بصورت همزمان فعالیت نموده و در مواردیكه از شتاب دهنده گرافیكی استفاده می گردد ، دستورات لازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده مسئولیت انجام آنها را برعهده خواهد داشت .

در سیستم های " كمك پردازنده " ، درایور كارت گرافیك عملیات مربوط به كارهای گرافیكی را مستقیما" برای پردازنده كمكی گرافیكی ارسال می كند. سیستم عامل هر چیز دیگر را برای پردازنده اصلی ارسال خواهد كرد. در سیستم های " شتاب دهنده گرافیكی " ، درایور كارت گرافیك هر چیز را در ابتدا برای پردازنده اصلی كامپیوتر ارسال می كند. در ادامه پردازنده اصلی كامپیوتر ، شتاب دهنده گرافیك را به منظور انجام عملیات خاصی هدایت می كند. مثلا" پردازنده ممكن است به شتاب دهنده اعلام نماید كه :" یك چند ضلعی رسم كن " در ادامه شتاب دهنده فعالیت تعریف شده فوق را انجام خواهد داد.

عناصر دیگر بر روی كارت گرافیك

یك كارت گرافیك دارای عناصر متفاوتی است :

-پردازنده گرافیك . پردازنده گرافیك بمنزله مغز یك كارت گرافیك است . پردازنده فوق می تواند یكی از سه حالت پیكربندی زیر را داشته باشد :

--Graphic Co-Processor . كارت هائی از این نوع قادر به انجام هر نوع عملیات گرافیكی بدون كمك گرفتن از پردازنده اصلی كامپیوتر می باشند.

--Graphics Accelerator. تراشه موجود بر روی این نوع كارت ها ، عملیات گرافیكی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی كامپیوتر انجام خواهند داد.

--Frame Buffer . تراشه فوق ، حافظه موجود بر روی كارت را كنترل و اطلاعاتی را برای " مبدل دیجیتال به آنالوگ " (DAC) ارسال خواهد كرد . عملا" پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.


-حافظه . نوع حافظه استفاده شده بر روی كارت های گرافیك متغیر است . متداولترین نوع ، از پیكربندی dual-ported استفاده می نماید. در كارت های فوق امكان نوشتن در یك بخش حافظه و امكان خواندن از بخش دیگر حافظه بصورت همزمان امكان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب مدت زمان لازم برای بازخوانی / بازنویسی یك تصویر كاهش خواهد یافت .

-Graphic BIOS . كارت های گرافیك دارای یك تراشه كوچكBIOS می باشند. اطلاعات موجود در تراشه فوق به سایر عناصر كارت نحوه انجام عملیات (مرتبط به یكدیگر) را تبین خواهد كرد.BIOS همچنین مسئولیت تست كارت گرافیك ( حافظه مربوطه و عملیات ورودی و خروجی ) را برعهده خواهد داشت .

-Digital-to-Analog Converter ) DAC) . تبدیل كننده فوق راRAMDAC نیز می گویند. داده های تبدیل شده به دیجیتال مستقیما" از حافظه اخذ خواهند شد. سرعت تبدیل كننده فوق تاثیر مستقیمی را در ارتباط با مشاهده یك تصویر بر روی صفحه نمایشگر خواهد داشت .


-Display Connector . كارت های گرافیك از كانكتورهای استاندارد استفاده می نمایند.اغلب كارت ها از یك كانكتور پانزده پین استفاده می كنند. كانكتورهای فوق همزمان با عرضهVGA :Video Graphic Array مطرح گردیدند.

-Computer(Bus) Connector . اغلب گذرگاه فوق از نوعAGP است ..پورت فوق امكان دستیابی مستقیم كارت گرافیك به حافظه را فراهم می آورد.ویژگی فوق باعث می گردد كه سرعت پورت های فوق نسبت بهPCI چهار مرتبه سریعتر باشد. بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده و تراشه موجود بر روی كارت گرافیك امكان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهد داشت .

استاندارد های كارت گرافیك

اولین كارت گرافیك در سال 1981 توسط شركتIBM عرضه گردید. كارت فوق بصورت تك رنگ و با نامMonochrome Display Adapters)MDAs) ارائه گردید. صفحات نمایشگری كه از كارت فوق استفاده می كردند ، متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه كارت های چهار رنگHercules Graphic Catd)HGC) ارائه گردیدند. سپس كارت های هشت رنگColor Graphic Adapter)CGA) و كارت های شانزده رنگEnhanced Graphic Adapter)EGA) ارائه گردیدند. تولیدكنندگانی دیگر، نظیر كمودور كامپیوترهائی را معرفی كردند كه دارای كارت های گرافیك از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. كارت های فوق قادر به نمایش تعداد زیادی رنگ بودند.

زمانیكه شركتIBM در سال 1987 كارتVideo Graphic Array)VGA) را معرفی كرد، استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید. نمایشگرهایVGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400 * 720 بودند. یك سال بعد استانداردSuper Video Graphic Array)SVGA) مطرح گردید. استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024 * 1280 است .

كارت های گرافیك از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولیدكنندگان كارت گرافیك همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه به راهكارهای اختصاصی خود دارند. كارت های گرافیك می بایست قادر به اتصال به سیستم باشند. كارت های گرافیك قدیمی اغلب از طریق اسلات هایISA و یا PCI به سیستم متصل می شوند . اغلب كارت های گرافیك جدید از پورتAGP برای اتصال به كامپیوتر استفاده می نمایند.
SSD یا درایو حالت جامد (Solid-state drive) نوع نسبتا جدیدی ازحافظه‌های رایانه‌ای هستند
که به جای HDD ها (یا همان هارد دیسک، دیسک سخت …) بکار می‌روند. این نوع از حافظه‌ها در دنیای رایانه‌ها بسیار پرکاربرد شده اند.
بیشترین استفاده‌ی آن‌ها در لپتاپ‌ها و دیگر دستگاه‌های قابل حمل مشابه است.

طرز کار هارد دیسک‌ها به این صورت است که اطلاعات به صورت مغناطیسی روی یک صفحه‌ی گردان (دیسک) ذخیره می‌شوند.
این دیسک با سرعت بسیار بالا می‌چرخد و یک بازو‌ی مکانیکی‌، روی آن حرکت می‌کند و اطلاعات را از روی آن می‌خواند.

برسام، SSD ها از فناوری حافظه‌های فلش استفاده می‌کنند. یعنی می‌توان یک SSD را مثل مجموعه‌ای از حافه‌های فلش تصور کرد
که بهم متصل شده اند. استفاده نکردن از عضو مکانیکی در این حافظه‌ها باعث می‌شود
که به میزان قابل توجهی، مصرف برق در آن‌ها کمتر از هارد دیسک‌ها باشد به همین دلیل استفاده از آن‌ها در دستگاه‌هایی
که از انرژی باطری استفاده می‌کنند بهتر از هارد دیسک است.
به رغم ظاهر بیرونی یکسان، SSD و HDD ها هیچ شباهتی از نظر کارکرد و درون به هم ندارند.

به رغم ظاهر بیرونی یکسان، SSD و HDD ها هیچ شباهتی از نظرمحتویات و کارکرد به هم ندارند.

SSD از دو بخش کلی تشکیل شده است؛ بخش حافظه‌ی فلش (NAND flash memory) و بخش کنترل (کنترلر).

کنترلر
کنترلر یک پردازنده است که طبق دستورات سیستم عامل مخصوص آن (Firmware)، دستورات رایانه‌ای که SSD به آن متصل شده است را انجام می‌دهد. می‌توان گفت رایانه به کنترلر دستور می‌دهد که این اطلاعات را ذخیره کن و یا بخوان و کنترلر باید ساز و کار و فرایند‌های مخصوص را برای انجام این دستورات انجام دهد. ویژگی‌های خاص یک SSD (مثل ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند
عمر یک مدل دستگاه نسبت به مدل‌های مشابه بیشتر باشد) همان ویژگی‌های کنترلر آن می‌باشند.

عموم وظایف کنترلر عبارت اند از: خواندن، نوشتن و حذف کردن اطلاعات، پیدا کردن نقص‌ها، رمز گذاری(Encryption)،
جمع آوری اطلاعاتی که قرار است حذف شوند، متعادل سازی میزان ذخیره‌ی اطلاعات در سلول‌های حافظه و …

حافظه‌های فلش
امروزه تمام SSD ها از فناوری حافظه‌های فلش NAND استفاده می‌کنند. این نوع حافطه‌ها به صورت مدارهایی بر روی یک برد الکترونیکی بسته شده اند. مدل‌های Enterprise (مدل‌هایی که مخصوص کارهای خاص مثل صنعت، تجارت و … ساخته می‌شوند) از سلول های NAND تک لایه‌ای استفاده می‌کنند. این نوع حافظه‌ها سریع‌تر و بادوام‌تر هستند در صورتی که مدل‌های معمولی که از سلول‌های چندلایه‌ای استفاده می‌:کنند، ارزان‌تر هستند.

در هارددیسک‌ها اطلاعات به صورت مغناطیسی ذخیره می‌شوند در صورتی که در SSD ها سلول‌های حافطه، اطلاعات را به صورت ولتاژ ذخیره می‌کند. در هر سلول ولتاژ دوحالت دارد. یا هست (۱) یا نیست (۰) یعنی اطلاعات به صورت ۰ و ۱ ذخیره می‌شوند. خواندن اطلاعات از این سلول‌ها برای کنترلر کار ساده‌ایست ولی ذخیره‌‌ی اطلاعات کاری پیچیده و دشوار می‌باشد.
ساختمان داخل یک SSD

ساختمان داخل یک SSD
سلول‌های حافطه درون SSD ها ویژگی‌های خاصی دارند. اولین ویژگی آن‌ها محدودیت توانایی آن‌ها در تعداد دفعات ذخیره ی اطلاعات است. یعنی روی هر سلول حافظه می‌توان به تعداد دفعات مشخصی اطلاعات ذخیره کرد(که به آن P/E گفته می‌شود). یا به عبارتی عمر مفید سلول‌های حافظه به تعداد دفعات ذخیره‌ی اطلاعات بر روی آن بستگی دارد. برای جلوگیری از خراب شدن زودهنگام دستگاه و استفاده از تمام ظرفیت آن، کنترلر، تکنیکی دارد که به آن wear-leveling گفته می‌شود. بوسیله‌ی این تکنیک، کنترلر تشخیص می‌دهد که روی کدام سلول‌ها اطلاعات فراوان‌تر ذخیره شده است و روی کدام سلول‌ها کمتر. بعد با این آمار مدیریت می‌:کندکه دفعه‌ی بعدی که اطلاعات می‌خواهد ذخیره شود، بهتر است روی کدام سلول‌ها ذخیره شود، یا چه اطلاعاتی می‌بایست از روی یک سری از سلول‌ها به جای دیگر انتقال یابند، تا سلول‌های دستگاه عمر یکسانی داشته باشند و در طول عمر SSD بتوان از تمام ظرفیت دستگاه استفاده کرد.

ویژگی خاص دیگری که در حافظه‌های فلش NAND وجود دارد، این است که بر خلاف هارد دیسک‌ها، اطلاعات در آن‌ها نمی‌توانند روی اطلاعات قبلی ذخیره شوند (Overwrite). یعنی برای اینکه اطالاعات جدید ذخیره شوند لازم است اطلاعات قبلی از روی سلول‌های حافطه پاک شوند و بعد اطلاعات جدید روی آن‌ها ذخیره شوند.

ویژگی خاص سوم این حافظه‌ها این است که حذف اطلاعات به سادگی ذخیره‌ی اطلاعات روی سلول‌های حافظه نیست! سلول‌های حافطه به صورت گروه، گروه دسته بندی شده اند. عموما به هر ۴ کیلوبایت از آن‌ها یک صفحه و به هر ۵۱۲ کیلوبایت یا ۱۲۸ صفحه یک بلوک می‌گویند. قضیه اینجاست که اطلاعات را می‌توان به صورت صفحه، صفحه ذخیره کرد، ولی باید به صورت بلوک، بلوک حذف نمود.

البته هنگامی که یک کاربر اطلاعات را از روی حافطه‌ی SSD حذف می‌کند، در حقیقت حذف صورت نمی‌گیرد بلکه اطلاعات به این عنوان علامت‌گذاری می‌شوند. وقتی که کاربر می‌خواهد اطلاعات جدید روی حافظه بریزد، کنترلر اطلاعات قبلی باقی‌مانده روی سلول‌ها که کاربر اعلام کرده آن‌ها را نمی‌]خواهد، را حذف می‌کند. به این کار garbage collection می‌گویند. لذا می‌توان گفت؛ اگر یک حافظه‌ی SSD نو نباشد، فرایند ذخیره به همراه فرایند حذف انجام می‌شود.

Wear-leveling و Garbage collection دو فرایندی هستند که باعث می‌شوند ذخیره‌ی اطلاعات زیاد‌تر از میزان مورد نیاز انجام شود.
به این پدیده Write amplification می‌گویند.

این کار برای بهینه کار کردن دستگاه، ضروری است ولی خود باعث کم شدن عمر و توان دستگاه می‌شود. مهم ترین دلیل وقوع این پدیده Garbage collection است. به این صورت که هنگام حذف کردن اطلاعات یک بلوک برای ذخیره‌ی اطلاعات جدید می‌بایست صفحاتی که اطلاعاتشان نباید حذف شوند، به بلوک دیگر انتقال یابند تا اطلاعات این بلوک را بتوان با خیال راحت حذف کرد. به این خاطر برای ذخیره‌ی اطلاعات جدید، می‌بایست مرتباً اطلاعات روی سلول‌ها جابجا شوند.

Over-provisioning (یا OP)
OP یعنی یک مقدار بین ۷ تا ۲۸ درصد از فضای کل حافظه‌ی SSD، کنار گذاشته شود تا کنترلر بتواند به خیال راحت از این فضا برای انتقال‌ اطلاعات در حین Garbage collection و Wear-leveling استفاده کند. به این دلیل ممکن است دیده باشید SSD هایی که قابلیت OP دارند با ظرفیت‌هایی مانند ۱۲۰، ۲۴۰، یا ۴۸۰ گیگابایت به جای ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت عرضه می‌شوند. برخی از SSD ها مثل Samsung 840 Pro به کاربر این امکان را می‌دهند تا خود میزان OP را به صورت دستی تعیین کند.

IOPS چیست؟
IOPS یا Input/Output Operations Per Second واحد سنجش میزان دسترسی تصادفی به اطلاعات است. دسترسی تصادفی یعنی اطلاعات در هر کجای حافظه که باشند بتوان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد و مکان فیزیکی تاثیری در سرعت خواندن اطلاعات نداشته باشد. این میزان هرچه بالاتر باشد، یعنی سرعت خواندن اطلاعات بیشتر است. یعنی سیستم عامل زودتر بوت می‌شود و نرم‌افزارها سریع‌تر اجرا می‌شوند. به خاطر بالا بودن IOPS در RAM به آن RAM یعنی حافظه با دسترسی تصادفی (Random Access Memory) می‌گویند. بالا بودن IOPS برگ برنده‌ی SSD‌ ها در برابر هارد دیسک‌ها می‌باشد. این مقدار برای هارد دیسک‌ها بین ۷۵ تا ۲۵۰ است در صورتی که برای SSD ها از ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ یا حتی بیشتر می‌باشد.
همه ی ما کنجکاویم بدانیم اسم هایی که برای مارک های معروف امروزی انتخاب شده اند بر چه اساسی بوده اند
و چگونه باعث شده اند تا آن برند در ذهن افراد باقی بمانند. برای مثال Apple به معنای سیب که همه ی ما با آن آشنایی داریم

چه ارتباطی با محصولات IT دارد؟
به گزارش دنیای فناوری اطلاعات ؛ بعد از بررسی تاریخچه برندهای Google، Bluetooth و eBay امروز با بررسی تاریخچه برند Apple در خدمت شماییم.

بنا به زندگی نامه ی استیو جابز نوشته Walter Isaacson اسم شرکت بزرگ و مشهور Apple کاملا اتفاقی انتخاب شده است.

روزی که جابز و ووزنیاک در حال فکر کردن برای انتخاب اسم مناسب بودند درست همان روزی بود که جابز از بازدید یک مزرعه ی سیب برگشته بود.
جابز اسم ” شرکت کامپیوتر سیب ” یا همان Apple معروف را پیشنهاد داد. او به Isaacson اینطور توضیح داد که :
این اسم به نظرم جالب و بامزه می رسد. Apple صنعت کامپیوتر دنیا را در دست خواهد گرفت و علاوه بر آن ،
اپل در زمینه ی Phonebook ما را از آتاری پیشرفته تر خواهد کرد ” . که همان Phonebook یک مسئله ی بسیار مهم برای آنها شد .


Rob Janoff طراح لوگوی اپل (1997)
راب جَنُف Rob Janoff خالق این سیب سحرآمیز- سیب شرکت اپل – دلیل دیگه ای رو در وب سایت رسمی خودشhttp://robjanoff.comذکر کرده
که کاملا منطقی هم هست ! Rob Janoff میگه که دلیل گاز زده بودن سیب شرکت اپل اینه که اگر به طرح کلی سیب در قالب abstract دقت کنید
میبینید که ممکنه با میوه های دیگه خصوصا گیلاس اشتباه گرفته بشه ! بنا براین اگه سیب رو گاز زده ترسیم کنیم دیگه کاملا مشخص میشه
که این یک سیبه نه گیلاس ! مسئله مهم دیگه اینه که شما با دیدن یه سیب آبدر و قرمز اولین چیزی که میاد تو ذهن تون چیه ؟

اینکه یه گاز محکم از این میوه خوشمزه بگیرین
نکته بسیار جالب اینجاست که برخلاف تصور خیلی ها خلق لوگوی اپل از اولین روز ملاقات Rob Janoff با مدیران اپل تا روز رو نمایی از نسخه نهایی
این لوگو فقط ۲ هفته طول کشید ! و اما سند دیگه ای که برای اثبات صحت دلیلی که خدمت تون عرض کردم

رو هم در بخش پشتیبانی وب سایت رسمی شرکت اپل می تونید ملاحظه کنید.در ضمن خط های رنگین کمانی اولین لوگوی اپل سه دلیل داشته :

۱ – برای اینکه محصولات شرکت اپل جذاب تر و کابر پسند تر جلوه داده بشن

۲ – برای تاکید توانایی اپل در نمایش عکس های رنگی (با کیفیت خوب)

۳ – علاقه شدید Steve Jobs به جلب توجه بچه ها ی مدرسه ای نسبت به محصولات اپل

لوگوی اپل از سال ۱۹۹۷ که توسط Rob Janoff طراحی شد تا سال ۲۰۱۲ تغییری نکرده و تغییرات بیشتر در رنگ لوگوی اپل اعمال شده است.
زرد، نارنجی، مشکی، آبی، سبز و قرمز، تمام این رنگ‌ها را روی شکاف حافظه‌ی مادربوردهای مختلف دیده‌ایم و می‌خواهیم بپرسیم
که معنی این رنگ‌های متنوع چیست؟ آیا مهم است که رم را در کدام شکاف‌ها بگذاریم؟
در ادامه‌ی مطلب، معنی رنگ‌های مختلف را بررسی کرده و به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

این که رم در کدام شکاف قرار بگیرد موضوع مهمی است و قرار دادن اشتباه حتی ممکن است به صفحه‌ی آبی مرگ ویندوز منتهی شود.
لذا هنگام ارتقای سخت‌افزار و افزایش مقدار رم سیستم باید به رنگ شکاف‌ها و صد البته تنظیمات بایاس توجه کرد.
رنگ‌های مختلف برای مشخص نمودن شکاف‌هایی استفاده می‌شوند که حالت دو کاناله را ایجاد می‌کند.
در ابتدا مفهوم حالت دو کاناله را توضیح می‌دهیم.

معنی حالت Dual Channel یا دو کاناله و تفاوت آن با DDR
منظور از حالت دو کاناله یا Dual Channel این است که دو رم از یک نوع و با سرعت باس برابر به موازات هم فعالیت کنند
و در نتیجه عملکرد نسبت به حالت معمولی افزایش یابد.

فعالیت به صورت موازی به این معنی است که کنترلر حافظه قادر به استفاده از 2 کانال 64 بیتی برای تبادل داده با 2 رم باشد.
مفهوم دیگری که غالباً با اصطلاح دوآل چنل اشتباه گرفته می‌شود، رم‌های DDR است. DDR یا Double Date Rate به این معنی است
که کنترلر حافظه در یک سیکل کلاک رم، 2 بار به آن دسترسی دارد. اما در حالت 2 کاناله، هر تعداد دسترسی که وجود داشته باشد،
با پهنای باس و در نتیجه پهنای باند 2 برابر است.

یک نکته‌ی مهم در مورد ارقامی که روی بسته‌بندی و در صفحه‌ی مشخصات رم نوشته می‌شود این است
که رم‌های DDR، DDR2 و DDR3 امروزی، با سرعت نوشته شده کار نمی‌کنند، مفهوم سرعت نوشته شده، تعداد دسترسی در ثانیه است.
به عنوان مثال یک رم DDR3 با سرعت 1333 مگاهرتز که با عنوان DDR3-1333 شناخته می‌شود، در عمل با سرعت 666 مگاهرتز کار می‌کند
ولیکن در هر سیکل کلاک همان‌طور که گفتیم، 2 بار دسترسی داشته و سرعت دسترسی که 1333مگاهرتز است،
روی بسته‌بندی نوشته می‌شود.

به عنوان مثال در مورد یک رم DDR با سرعت کلاک 200 مگاهرتز، در هر ثانیه 2 برابر 400 میلیون بار دسترسی به رم‌ها اتفاق می‌افتد.
هر دسترسی در حالت تک کاناله به صورت 64 بیتی و در حالت 2 کاناله به صورت 128 بیتی است. لذا در حالت دو کاناله، پهنای باند دو برابر است.

حالت 3 کاناله و 4 کاناله هم پهنای باند بالاتری را امکان‌پذیر می‌کنند. گرچه در بیشتر موارد اثر فعال کردن حالت 2 کاناله بسیار کم است
و در تست‌ها به کمتر از 5 درصد محدود می‌شود ولیکن در خرید رم توصیه می‌شود
که استفاده از 2 رم مشابه را برای استفاده به فعال کردن حالت دو کاناله در نظر بگیرید.

شرایط استفاده از حالت دو کاناله و رنگ شکاف‌ها
توجه کنید که برای استفاده از حالت دو کاناله بهتر است هر دو رم کاملاً یکسان باشند ولیکن اگر سرعت و ظرفیت دو رم یکسان نباشد
هم بسته به مادربورد امکان فعال کردن حالت دو کاناله وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان دو رم DDR3 با ظرفیت‌های 2 و 4 گیگابایت و سرعت باس 1066
و 1333 مگاهرتز را به صورت دو کاناله استفاده کرد به شرطی که مادربورد یا به طور دقیق‌تر کنترلر حافظه پشتیبانی لازم را به عمل آورد.
نکته‌ی دیگر این است که اگر دو رم سرعت باس یکسان نداشته باشند، در حالت دو کاناله هر دو با پایین‌ترین سرعت باس کار می‌کنند.
به عبارت دیگر در مثال ذکر شده، سرعت حالت دو کاناله 1066 مگاهرتز است.

در مجموع به شدت توصیه می‌شود که رم‌ها کاملاً یکسان و از یک برند باشند تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

به هر حال اگر رم‌های شما قابل استفاده به صورت دو کاناله باشند، برای فعال کردن این ویژگی می‌بایست آنها را در شکاف‌های هم‌رنگ
مادربورد قرار دهید. وقتی یک دسته از شکاف‌های هم‌رنگ پر شد، نوبت به دسته‌ی دیگر می‌رسد.

مادربوردهای قدیمی‌تر رنگ‌بندی استانداردی برای مشخص کردن شکاف‌هایی که قادر به فعالیت به صورت دو کاناله هستند، نداشتند
و لذا در نصب رم، کاربران با مشکلاتی مواجه می‌شدند. امروزه در صنعت مادربورد استفاده از رنگ‌های مختلف کاملاً متداول شده و برای استفاده از حالت
دوآل چنل یا دو کاناله، تنها باید به رنگ‌بندی شکاف‌ها دقت کرد.

یک توصیه‎ی دیگر
اگر مادربورد شما هم مثل بسیاری از مادربوردهای امروزی چندین شکاف برای قرار دادن رم دارد، بهتر است رم را در محلی قرار دهید
که از منابع تولید گرما یعنی CPU و کارت گرافیک دورتر باشد و همچنین گردش هوای بهتری داشته باشد.

در بلند مدت هوای گرمای که فن پردازنده‎ی اصلی به رم سیستم شما منتقل می‎کند، استهلاک آن را بیشتر کرده و رم زودتر آسیب می‎بیند.

اگر گرمای پردازنده و محل قرارگیری رم به گونه‎ای است که بسیار داغ می‎شود، بهتر است برای خنک‎کاری رم از فن‎های مخصوص آن استفاده کنید.

2018

KHORSHID E SHAB